2009. december 1., kedd

Perui Geppark

Ideertunk Sao Pauloba, igy elj0tt az ideje az osszegzeseknek Peruval kapcsolatban. Gondoltam irok egy kicsit az autokrol, mielott elfelejtem az egeszet.
Irtam mar, hogy Liman kivul nincs nagyon mas auto mint a kombi Toyota Corolla meg a Daewoo Tico (elso verzio). Mig a Corollakat a hosszabbtavu taxinak hasznaljak, gyakran foldutakon, addig a Tico A varosi taxi, kitoltve a motoros riksa es a Corolla kozti urt. Egy dolog meg fontos ezzel kapcsolatban, Peruban (Liman kivul) az auto nem statusszimbolum, hanem megelhetesi forma. Gyakorlatilag minden auto taxi is egyben. Az emberek nagyreszenek pedig nincs autoja.
Az altalanos muszaki allapotot a lepusztult jelzovel lehetne illetni. A kilometerora csak az autok feleben megy (veletlen? vagy a kilometerszamlalo miatt?), a Corollak csomagterajtaja altalaban csattog ahogy az auto kuzd a buckakkal es belso boritas egyiken se volt. Ettol fuggetlenul mindenki nagyon dicseri ezeket a gepeket es huen toltik bele a 89-es benzint vagy a dizelt.
Azert ezek mellett van meg nehany bogar, Lada, mas japan kombik (Nissan) es nehany kinai modell is.
Limaban mindenfele auto van a Porsche Cayennig, (ok elszallt sportgepek nincsenek, de az utak miatt nem is lehetne) de azert felreertes ne essek a Hyundai Sonata elit gepnek szamit, a legjobb taxik ilyenek.

A tomegkozlekedes a taxikkal kezdodik es a kisbuszokkal folytatodik. Ezek a tenyleg kis, japan fajtabol valok, nem egyszeru bekuzdenie magat az embernek hatizsakkal (aztan persz meg harman melle ulnek). Ezeket a gepeket egy duo uzemelteti, a sofor, aki megprobal minel gyorsabban menni, illetve a jegykezelo es rikkancs, aki megprobal ugyfeleket szerezni a valasztott utra, illetve kezeli a penzt (minden kezpenzzel megy Limaban 100-200 Ft minden ut). Ehhez az ajtoban allva ordibal.
Gyanus, hogy ezek a buszosok maganvallalkozok, igy nem erdekli oket, hogy mi a menetrendi elvaras, lehetoleg tele tomott busszal mennek. Ha sokat varnak valahol es az emebereknek a buszban eleguk lesz a dologbol akkor hangos "vamos"-ozasba kezdenek. (menjunk)
Limaban gyakorlatilag mindenfele meretu busszal mukodik ugyanez, vannak egeszen nagyok is: amerikai iskolabuszok, Ikaruszforma gepek.
A tavolsagi buszozast mi csak franko tarsasagokkal vallaltuk az utikonyv tanacsa szerint, es nagyon ugy tunk, hogy a Perui kozeposztaly is ezt csinalja. Ezek olyan jofele altalaban emeletes buszok Marco Polo buszok amikben sokkal tobb hely es sokkal jobb ulesek vannak mint mondjuk a repuloben, illetve TV-s szorakozast (cege valogatja mennyire lopott DVD-n eleg sok volt az orosz feliratos) es etelt is biztositanak. Ez Huaraztol Limaig 3200 Ft-ba kerul nagyjabol.
A szepseghibaja, ahogy korabban irtam az, hogy az utak raznak es kanyarognak, ugyhogy amikor a buszkisero holgy nagy nehezen felszambazik a lepcson egy teli poharakkal rakott talcaval, akkor lehet tudni, hogy ebbol jo nem fog kisulni.

Ennyit perui kozlekedesrol (a vonatokat most kihagytam, mert horribilis ara miatt (turistaknak kulon jegyet kell venni 100 Dollarokert) ezzel csak egyszer eltunk, a Machu Piccu tura kereteben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése